Przeglądaj całe archiwum... |
Dla rodziców
WADY I ZABURZENIA MOWY U DZIECI
Mowa jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi. Jest aktem w procesie słownego porozumiewania się, w którym uczestniczą jednocześnie co najmniej dwie osoby. Każdy człowiek uczy się umiejętności mówienia już od pierwszych chwil swoich narodzin. Należy również nadmienić, że już w życiu płodowym dziecko przygotowuje się do mówienia. W tym czasie u mającego przyjść na świat dziecka wykształcają się narządy mowne i rozpoczyna się ich funkcjonowanie. Zdaniem audiologów w czwartym lub piątym miesiącu życia płodowego płód zaczyna reagować na bodźce akustyczne. Już w życiu płodowym dziecko rejestruje w swej pamięci słuchowej głos matki. Mowa odgrywa ważną rolę w społecznym życiu każdego człowieka. Kontakt z innymi ludźmi jest możliwy dzięki umiejętności mówienia i rozumienia tekstów słownych. Nie jest ona umiejętnością wrodzoną. Człowiek nabywa ją w ciągu swego życia osobniczego w kontakcie z mówąiącymi ludźmi. Rozwój mowy zależy między innymi od:
Kształtowanie się mowy jest zatem procesem złożonym, zależnym od wielu czynników zarówno natury genetycznej, psychicznej,jak i społecznej. Nieprawidłowości związane z mową występują zarówno u dzieci,jak i u dorołsych. Niniejszy artykuł został poświęcony wadom wymowy i jej zaburzeniom u polskich dzieci zamieszkałych w Chicago. Charakterystyczne dla dzieci zamieszkałych w Chicago jest to, że już bardzo wcześnie potrafią posługiwać się dwoma językami - polskim i angielskim. Umiejętność władania tymi językami zależy od środowiska rozwoju dziecka, ich predyspozycji psychofizycznych. Często zdarza się tak, że dziecko wybiera sobie ten język, który jest dla niego łatwiejszy. Jest to związane także z uznaniem otoczenia oraz rodzajem języka, którym posługują się rodzice. U dzieci polskich mieszkających w Polsce, jak i również tych, które mieszkają w Chicago można zaobserwować następujące nieprawidłowości w rozwoju mowy:
Rozwój każdego dziecka przebiega indywidualnie, dotyczy to również mowy. Są jednakże pewne normy, które mogą wskazywać na to czy rozwój mowy przebiega prawidłowo. Pozwalają one na przykład ocenić, czy jest to rozwój prawidłowy, czy opóźniony. Im szybciej uda się to ustalić tym szybciej i skuteczniej można przeprowadzić terapie. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy skontaktować się z logopedą, lekarzem, psychologiem.
mgr Joanna Krawczyk pedagog i logopeda
|
||||||||||||||||||